Selamat Datang Ke Laman Blog Kampung Wakaf Chagak

Pesta Pantai

Kehadiran pengunjung pesta pada setiap petang

Langkahan pengunjung turun dan naik ke pantai
Pesta Pantai adalah satu kemestian buat petani khususnya di negeri Terengganu. Program ini diadakan pada setiap kali selesai penuaian padi dibendang atau sawah; para petani bersama keluarga akan berkhemah untuk berehat di kawasan pantai. Lazimnya mereka membina bangsal daripada daun kelapa yang baru kering sebagai rumah rehat sementara untuk beberapa hari antara 3 - 7 hari. Dalamasa inilah mereka berhibur dengan membawa makanan tradisi yang diperbuat daripada padi atau beras, seperti emping, nasi manis atau wajik, baulu dan kuih muih lain.
kanak-kanak bersama keluarga 
     Pada tahun ini, kawasannya telah berpindah dari Kampung Tanjong Gelam dan Kampung Pengkalan Maras (DUN Tepoh, parlimen Kuala Nerus) ke kawasan pantai Kampung Pengkalan Atap (DUN Batu Rakit, parlimen Setiu).
YB Mohamad Zulkifli, Ahli Parlimen Setiu (kiri)
     Pesta kali telah diseri dengan aneka program yang disusunatur oleh pihak Jawatankuasa Penganjur termasuk majlis mandi laut, pertandingan memancing, makan bersila bersama pemimpin, persembahan silat dengan iringan muzik tradisonal di sebelah sianghari.

YB Ahli Parlimen Setiu melawat bangsal-bangsal
     Acara yang bakal dijadikan pesta tahunan ini, telah ditambahserikan lagi dengan persembahan wayang kulit, dikir barat dan karoake. Selain itu, bagi tarikan pengunjung tempatan dan luar, kemudahan tempat jualan makanan, minuman, permainan kanak-kanak serta kawasan tempat letak kenderaan termasuk motosikal.

YB Mohamad Zulkifli Jusoh ketika majlis perasmian
Pesta selama 5 hari, (1 - 5 Jun 2013) telah dimeriahkan oleh 2 orang wakil rakyat baru sebagai perasmi bersama pada 1 Jun 2013 baru-baru ini. Mereka ialah YB Mohamad Zulkifli Jusoh, Ahli Parlimen Setiu dan YB Haji Bazlan Abd Rahman, Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan Batu Rakit.