Selamat Datang Ke Laman Blog Kampung Wakaf Chagak

PELADANG KE VIETNAM

Ketika merentasi Mekong Delta bersama bot
                  Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Maras / Batu Rakit dengan kerjasama Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) telah menganjur program berbentuk challenge ke Vietnam pada 28 hingga 31 Mei 2013.
Seramai 28 orang termasuk 6 Ahli Jemaah Pengarah PPK diketuai Hj. Abd Rahman Salleh selaku pengerusi AJP. Manakala kakitangan LPP pejabat diketuai oleh Pengurus Besar, Syed Nadzuan Syed Jaafar.

          Timbalan Pengarah LPP, Pengurus Besar PPK Manir serta kakitangan ibu pejabat negeri termasuk wanita dan isteri turut serta.
          Pada hari kedua, rombongan menaiki bas sejauh 300 km lebih dan nenyusur Sungai Mekong dengan bot melihat pasar borong dan singgah menjamu di bot yang menjual minuman dan makanan.

          Selain itu rombongan dibawa melawat industri kampung seperti kraftangan dari tempurung kelapa, ternakan lebah, gula-gula manisan dan belang beras. Kemudian melawat dusun buah-buahan (durian, jambu batu dan lain-lain).
Kilang Beras 
          Sebelah petang, sepanjang perjalanan menyusuri Mekong Delta ke kawasan kilang-kilang beras di tepi sungai, terdapat berpuluh bot-bot muatan padi sedang menunggu giliran untuk menjual padi kepada kilang-kilang beras di situ.
Ketika melawat Cu Chi Tunnel
          Keesokan hari rombongan dibawa ke Cu Chi Tunnel, melawat kawasan sejarah kegigihan askar vietcong menentang penjajahan Perancis dan Amerika.

          Hari terakhir semua peserta dibawa melawat tempat kraftangan daripada kulit kerang dan siput.
Dan tidak ketinggalan ke Pasar Bihntay, toko pakaian, Pasar Bintang dan pasar malam sebagai mencari ole-ole dibawa pulang.